V polovině září proběhl v Táborské bráně na Vyšehradě úvodní workshop programu DidaDiv Ambasador ve školách, kterého se zúčastnilo šest pedagogů ze středních Čech a Moravy. Zastoupeny byly základní i vysoké školy a také oblast speciální pedagogiky.
Po zahájení, které vedli zakladatelé programu Jin a Jan, představila Martina Dobiášová teoretická východiska práce s příběhem – jeho původ, roli ve společnosti a společné znaky. Tato část byla shrnuta do souboru tzv. „ingrediencí“, které posloužily při tvorbě scénářů. Následně vystoupila loutkářka a hudebnice Anna Duchaňová Pola, která demonstrovala principy loutkového divadla a způsoby, jak vdechnout loutkám život.
Tvůrčí zadání workshopu bylo formulováno na téma Vyjmenovaná slova. Účastníci museli do příběhu zapracovat alespoň jedno slovo s měkkým „i“, přičemž zvláštní uznání bylo určeno týmům, které využily všechna vyjmenovaná slova od přiděleného písmene. Přestože se časový harmonogram posunul a příprava proběhla ve zkráceném čase, všechny tři týmy úkol zvládly. Premiéra proběhla za přítomnosti publika, včetně projekce na velkém plátně.
V závěrečné reflexi jsme sdíleli nápady i otázky:
Další krok? Společné dílny pro žáky, kde se potkají lektor, umělecký průvodce a učitel. Čeká nás výzva – a těšíme se na ni.
Velice mě zaujalo dané téma. Když jsem slyšela "vyjmenovaná slova", vůbec mě nenapadlo, kolik s ním může být zábavy a hlavně možností. DidaDiv má opravdu širokou škálu použití napříč předměty.
Cením si skvělého nápadu, který rychle a efektivně vede k divadelnímu zážitku. Vyzdvihla bych plakát “Loutkářské fígle od Aničky Duchaňové”, kde jsou shrnuty důležité metodické principy - stručně a jasně.
Bylo to inspirativní, myslím že pro děti je DidaDiv hodně prospěšný, a vlastně i pro učitele, či kohokoliv jiného.
Stěhování do Litomyšle získalo nový byznysový smysl. Podaří se panu Hlemýžďovi zajisiti dobré živobytí? Budou s paní Myškou spokojeni až do smrti? Představení vzniklo 19.9.2025 v rámci workshopu DidaDiv Ambasador ve školách 2025 při úvodní dílně s učiteli. Tématem dílny byla vyjmenovaná slova a jejich maximální využití. Cílem bylo seznámit pedagogy s metodikou DidaDiv pro využití v jejich třídách.
Bytová krize dolehla již i na dobytčí rodinku ze 3. patra. Podaří se panu býkovi předejít rozpadu manželství? Poradí snad babyka? Představení vzniklo 19.9.2025 v rámci workhopu DidaDiv Ambasador ve školách 2025 při úvodní dílně s učiteli. Tématem dílny byla vyjmenovaná slova a jejich maximální využití. Cílem bylo seznámit pedagogy s metodikou DidaDiv pro využití v jejich třídách.
Za zívání v práci ziská fyzioterapeut doživotní trest na Ruzyni. Pomůže mu ven pilník, nebo naopak to co ho do žaláře dostalo? Představení vzniklo 19.9.2025 v rámci workhopu DidaDiv Ambasador ve školách 2025 při úvodní dílně s učiteli. Tématem dílny byla vyjmenovaná slova a jejich maximální využití. Cílem bylo seznámit pedagogy s metodikou DidaDiv pro využití v jejich třídách.
je kulturní manažer. Je ředitelem prostoru ARCHA+, je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Je spoluzakladatelem Přístavu 18600 v Karlíně. Aktivně se zbývá hudbou. Vedle Curry collective hraje na dechové nástroje také v uskupení Tonutai.
je grafický designér, programátor a experimentátor. Jeho hlavním zaměstnáním je produkce automatizovaných reportů s infografikou. Je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Loutkové divadlo DidaDiv také kontinuálně rozpracovává a stará se o jeho uplatnění ve vzdělávacích institucích. Organizuje multimediální koncerty, sám je experimentujícím hudebníkem.
je pedagogickým průvodcem workshopu. Martina Dobiášová je lektorka/pedagožka, autorka s výlety na pole režie a dramaturgie, performerka a terapeutka. Zaměřuje se na autorskou divadelní tvorbu a prorůstání dramatických forem do jiných žánrů. Jako lektorka divadelních ateliérů dlouhodobě zkoumá možnosti vedení herců různého věku i profesionality. Pracuje s tělem, dechem a hlasem. Pomáhá ostatním, aby byli slyšet. Baví ji mytologie, hudba a sny.
je uměleckým průvodcem. Narodila v Praze v Nuslích. Vystudovala gymnázium Josefa Škvoreckého zaměřené na literaturu a autorské psaní. V r. 2003 ukončila studium na DAMU obor herectví alternativního a loutkového divadla. Během studia hrála ve filmech Ze života pubescentky a Oběti a vrazi. Jako herečka a autorka působila v divadlech Studio Ypsilon, Minor, Archa, Palác Akropolis a Husa na provázku. Během studií byla členkou divadelního sdružení LOUTKY BEZ HRANIC, které pořádalo představení a výtvarné dílny pro děti ze školek, škol, dětských domovů a uprchlických táborů. Od roku 2003 se podílela na realizaci loutkových představení a dílen v zahraničí - Francie, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Peru a Mexiko. Od roku 2005 do roku 2013 byla zpěvačkou a saxofonistkou v hud. skupině Jablkoň. V roce 2003 založila autorské divadlo ANIČKA A LETADÝLKO (www.letadylko.cz), které má na repertoáru představení pro děti i dospělé. Taktéž pořádá autorské večírky, tematické výstavy a spravuje autorské nakladatelství. Nyní Anička spolupracuje s Divadlem bratří Formanů, Studiem Švandova divadla a ČT. Věnuje se naplno svému autorskému divadlu Anička a letadýlko a plnění dalších pozemských i nadpozemských snů. Již šestým rokem pracuje jako tvůrčí asistentka ve škole pro děti s vadami sluchu.
Program DidaDiv Ambasador ve školách 2025 podpořilo Ministerstvo Kultury ČR.
Email: info@didadiv.cz
Privacy disclosure | Refund policy
DidaDiv® is a registered trademark