V pořadí sedmém workshopu ze série Ambasador DidaDiv jsme tvořili s pedagogy z oblasti základního vzdělávání. Výjimečným hostem byla Natálka, uprchlice z Kieva, která v Praze učí ukrajinské děti češtinu. Pro Natálku se v divadle prolíná mnoho disciplín a v kreativním procesu DidaDiv vidí hodně svobody, prostoru a hlavně hry, která je často jedným možným způsobem, jak překonávat napětí a pasivitu v kolektivu. Workshopem prováděli Anička Ryčková a Dominika Špalková.
Opět jsme diskutovali možnosti uspořádání workshopu v rámci školy. Bóďa, která učí 1-5 třídu na ZŠ, navrhla zapojit divadelní tvoření do Noci s Andersenem, což je malý festiválek, kde se děti z celé školy během jednoho dne a večera zpojují do nejrůznějších aktivit. Bóďa si také umí představit spojení divadelní tvorby DidaDiv s hejného metodou učení s hravostí, ve které se hojně vyskytují loutky.
V úvodu Dominika představila své vnímání divadla. Na základě inspirace knihou Jana Bernarda “Co je divadlo” (skutečné jméno Kopecký) vnímá “divadlo” etymologicky od slova “odiv” tedy zázrak. V divadle se odehrávají zázraky. Pro stanovení rámce tvorby, který je pro přípravu dílny klíčový, nás inspirovala citátem F. Durenmata, že divadlo je nejvíce potřeba tam, kde vzniká nesoulad mezi tím, co vidím a slyším a tím, co cítím. Dominika následně představila základní strukturu příběhu a připomněla knihu Josepha Campbella “Tisíc tváří hrdiny”.
Pedagogocká průvodkyně Anička na DidaDivu cení, že se často do tvorby zapojí i žáci, kteří se ne vždy zapojují. Rovněž jí vyhovuje, že je možné DidaDiv “naroubovat” na jakékoliv téma. Je dobré si uvědomit, že není třeba očekávat vysoké umění - důležitější je proces tvorby. Výsledek je důležitý z pohledu dokončení projektu. Nad pedagogickým cílem vnímá příležitost sblížení a spolupráce žáků v rámci tvoření. Osvědčilo se jí mít sebou připravený “výtvarnický kufřík” kde si žáci snadno vyberou co chtějí k tvorbě použít.
Tématem dílny byla řemesla. Dominika a Anička přinesli nejrůznější známé i neznámé předměty a umístili je na stůl. Na stůl ještě přidali 5 žánrů napsaných na kus papíru. Úkolem losem určených týmů bylo vybrat si 2 předměty a žánr a použít je jako základ pro příběh. Spolupráce nejvíce sedla tvůrčímu týmu Elema, kteří se výborně vžili do role, působili přirozeně, hráli tady a teď. Dialogy rozehrávali improvizací na scénky ze života. Vznikla tak konverzační scifi komedie, pro kartonové loutkové divadlo netypická.
Náš hrdina sbírá vše léčivé a vaří účinný lektvar. Sám ale trpí neduhy se zády. Když dostane nabídku, jak své potíže vyléčit novou léčebnou metodou nemůže odolat. Bude ale schopen dál rozdávat lásku a zdraví svým lektvarem? Představení vzniklo v rámci workshopu Ambasador DidaDiv pro vzdělavatele 17.5.2024 v Táborce. Zadáné téma bylo řemesla a inspirací sbírka drobných řemeslných předmětů. Žánr představení si tvůrci vybrali samostatně.
Také ve vesmírném korábu je třeba udržovat pořádek. Podaří se sehnat uprostřed vesmíru ochotného řemeslníka, když nastane nečekaná porucha? A nevyřeší vše nakonec Máňa samostatně se svým vysavačem? Představení vzniklo v rámci workshopu Ambasador DidaDiv pro vzdělavatele 17.5.2024 v Táborce. Zadáné téma bylo řemesla a inspirací sbírka drobných řemeslných předmětů. Žánr představení si tvůrci vybrali samostatně.
Švec není zcela spokojený se svým řemeslem. Někdy je dobré se na to pořádně prospat a pak může přijít i prozření, že ševcovina může být jako z pohádky. Představení vzniklo v rámci workshopu Ambasador DidaDiv pro vzdělavatele 17.5.2024 v Táborce. Zadáné téma bylo řemesla a inspirací sbírka drobných řemeslných předmětů. Žánr představení si tvůrci vybrali samostatně.
je pedagogickým průvodcem workshopu. Anna Ryčková je třetím rokem asistentkou pedagoga v Montessori škole Na Beránku, kde je zároveň správkyní školní farmy. Na té pracuje s dětmi, pěstuje plodiny pro školní vaření a založila tam komunitní chov slepic. Má vystudovaných několik tradičních řemeslných technik jako je práce s textilem, košíkářství či řezbářství. Od mala se také věnuje tradičnímu loutkovému divadlu.
je uměleckým průvodcem. Dominika Špalková působila jako dramaturgyně a poté umělecká ředitelka Divadla Drak a Mezinárodního institutu figurálního divadla v Hradci Králové (2010-2019). V roce 1997 obdržela titul MgA. na Divadelní akademii múzických umění v Praze, kde také byla externím pedagogem. V letech 2010-15 absolvovala na katedře teorie a kritiky DAMU doktorské studium. V rámci studia byla v roce 2012 na tříměsíční stáži v New Yorku, která ovlivnila její další tvůrčí směřování. Od roku 2020 je nezávislým profesionálem. Věnuje se kreativnímu producenství, dramaturgii, režii, kurátorství výstav pro děti a projektové spolupráci v ČR i zahraničí.
je kulturní manažer. Je ředitelem prostoru ARCHA+, je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Je spoluzakladatelem Přístavu 18600 v Karlíně. Aktivně se zbývá hudbou. Vedle Curry collective hraje na dechové nástroje také v uskupení Tonutai.
je grafický designér, programátor a experimentátor. Jeho hlavním zaměstnáním je produkce automatizovaných reportů s infografikou. Je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Loutkové divadlo DidaDiv také kontinuálně rozpracovává a stará se o jeho uplatnění ve vzdělávacích institucích. Organizuje multimediální koncerty, sám je experimentujícím hudebníkem.