V pořadí druhé dílně ze série Ambasador DidaDiv jsme díky různorodosti účastníků mohli při reflexích porovnávat přístupy učitelské vs. divadelní. Ukázalo se, že zatímco učitelé na našem workshopu vítají při zadávání práce s tématem konkrétní postupy a mantinely, divadelníci hodnotí zkušenost, kterou žáci získávají zejména při “živém hraní”. Zajímavým tématem také byla časová dotace potřebná pro práci s DidaDiv, který je možné zapojit v rámci rámci třídnických hodin, projektových hodin, průřezových tématech či hodin osobně-sociální výchovy.
Justina překvapilo, že při promítání jsou vidět detaily na kulisách a loutkách, které při živém vystoupení ostatních tvůrců přehlédl - např. “Obraz na zdi”. Díky tomu jde příběhům dodat na atmosféře a podpořit tím celkové sdělení.
Veronika vyzdvihla nutnost zajištění bezpečí ve skupině při tvoření. To by podle ní měli učitelé dostahovat zejména tím, že budou podporovat vyjadřování názorů všech členů týmu, zdůrazňovat, že nic není špatně a před prací s DidaDiv žáky naladit např. společným cvičením nebo hrou. Veronika dále považuje za nezbytné provést s žáky závěrečnou reflexi - to je totiž bod, při kterém se mohou žáci nejvíce naučit a zapamatovat.
Z reflexe vyplynulo, že by účastníci rádi měli více času na tvorbu a reflexi. Také samotný workshop by si dovedli představit o 1 až 2 hodiny delší. Kristýna považuje za cenné, že nejdříve se dají dětem dáváme informace a teprve potom je necháme tvořit. Katka a Zuzana při práci s žáky preferují pevnou strukturu a vidí nutnost se na zadání tématu a proces dílny řádně připravit. Soňa, která vyučuje na soukromé škole nevidí v nalezení dostatku času na dílnu v rámci výuky problém. Soňa spíše považuje za důležité, jak se žáci při tvorbě profilují, než dotáhnout tvorbu divadelního představení až do filmové premiéry.
“Chtěla jsem vám především poděkovat za přizvání do vašeho skvělého projektu a zážitek, který jste mi minulý pátek zprostředkovali! Přečetla jsem si vaši metodiku a poté už není co reflektovat. Je to moc dobře napsané a je mi jasné, že se upravuje podle konkrétní skupiny a že ji dolaďujete v průběhu realizovaných workshopů. Je vždy zajímavé jak vybalancovat, aby učitelé metodiku zároveň přijali, ale měli také zážitek, díky kterému budou mít důležitý motiv a chut' zprostředkovat Didadiv svým studentům, protože sami "něco" zažili, o co se zkrátka musí podělit.
Vy jste skvělý individuálně i jako team, každý z vás předává něco zajímavého osobního a zároveň projektového a umíte vytvořit přívětivé a bezpečné prostředí, které je pro tvůrčí práci podstatné. A líbí se mi, jak otevřeně mluvíte o svém hledání a vývoji projektu - i s ukázkami, je to uvolňující pro zúčastněné, protože přeci jenom má člověk ostych dělat něco s lidmi, která nezná (vidí je poprvé) a také se seznamuje s novou metodou.
Konkrétně mně jen napadá, co mi pomohlo ve fázi společné tvorby. Vzala jsem si 3 volné papíry, na jeden jsme dělali myšlenkovou mapu, na druhý jsme doplňovaly odpovědi na otázky ( 5 W - what, where, why, who, when...) z našeho konkrétního příběhu a na třetí jsme si napsali bodový scénář. Myslím, že to super pomohlo k domluvě hraného příběhu. A možná bych to příště použila s tím, že další varianty metodiky mají v brožuře.
Trochu se omlouvám za mé emocionální vměstnávání, fakt mě to hodně bavilo:-)! Jen mě překvapilo, jak mladá učitelka v naší skupině při tvorbě vykřikla, že to chce vyhrát. Když jsem se udiveně zeptala proč a že to je divadlo, kde se nesoutěží, odpověděla, že ve škole, kde učí mají absolutně zakázáno soutěžit a že ona je soutěživá....No tak mě to trochu dostalo, i její projev, takový tý divný normalizační uvědomělosti a přílišného sebevědomí, které mě prostě u mladých lidí - navíc pedagogů zaráží. Sama ze své i pedagogické zkušenosti vím, že děti se rády učí hrou a metodami, kdy si třeba věci předávají a učí se od sebe navzájem. A když ani nevědí, že se učí, často se toho naučí nejvíc a jsou povzneseny a mají radost z poznávání. Ona by ta "didaktika" neměla při vyučování z toho "čouhat", je to za mne skrytý proces metodiky, kdy učitel-odborník ví, co dělá (tzn. má sturkturu, cíl atd),= ale objevuje to společně s dětmi v vzájemném respektu jakoby poprvé a může do toho tak vstoupit více vrstev toho, co vlastně učení pro nás pro lidi znamená a co nám nabízí a umožňuje.”
Dominika
je pedagogickým průvodcem workshopu. Veronika pracuje v Centrum pro demokratické učení jako lektorka a metodička. Vytváří a lektoruje semináře pro učitele i děti. V současné době se zaměřuje zejména na témata třídnických hodin, podpory třídních učitelů a žákovských parlamentů. Baví ji prožitková pedagogika a osobnostní rozvoj, což se snaží otisknout i do jednotlivých programů.
je uměleckým průvodcem. Vypravěč, herec, moderátor, lektor a propagátor storytellingu v Čechách, otec dvou dětí, vysoký muž s šednoucími vousy. Storytelling CZ nás okouzlil svým nadšením pro vyprávění příběhů a těšíme se že jejich vyprávění najde svou scénu také v DidaDivu.
je kulturní manažer. Je ředitelem prostoru ARCHA+, je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Je spoluzakladatelem Přístavu 18600 v Karlíně. Aktivně se zbývá hudbou. Vedle Curry collective hraje na dechové nástroje také v uskupení Tonutai.
je grafický designér, programátor a experimentátor. Jeho hlavním zaměstnáním je produkce automatizovaných reportů s infografikou. Je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Loutkové divadlo DidaDiv také kontinuálně rozpracovává a stará se o jeho uplatnění ve vzdělávacích institucích. Organizuje multimediální koncerty, sám je experimentujícím hudebníkem.