V pořadí třetí dílna ze série Ambasador Didadiv hostila 9 účastníků z oblasti vzdělávání - polovina pracující s žáky na prvním stupni základní školy a polovina zaměstnaná v domech dětí a mládeže (DDM). Společná tvorba byla ohraničena dvěma mantinely: Tématem Vyšehrad a žánrem, který si týmy losovali. Diskutovala se opět otázka, jak získat dost času na dílnu DidaDiv a to zejména na klasické základní škole. Jednou z možností může být sdílení tématu s učiteli ostatních předmětů - na hodině Českého jazyka se zabývat příběhem, ve výtvarné výchově tvorbou, v hudební výchově možnostmi zapojení hudby, v dramatické výchově nazkoušení a natáčení. Případně je možné DidaDiv zapojit jako neformální vzdělávací pomůcku v rámci Projektových dnů. Ve Scio škole nebo v DDM nehraje čas velkou roli, protože vyučování není rozdělené na klasické vyučovací hodiny a průvodce si může čas na dílnu přiřadit podle potřeby.
Pedagogický průvodce Olga Králová připomněla, že kvalita natočeného představení není prioritou. Přesto se žáci přirozeně snaží o to, aby jejich příběh byl hezký. Na ocenění se proto nesmí zapomínat při závěrečné reflexi, kde by se mělo začínat pozitivními otázkami, typu “co byste na spolupráci ocenili” a případnou kritiku typu “co byste zlepšili” nechat na konec.
Anička Duchaňová, která byla uměleckým průvodcem, účastníkům představila techniky ze své praxe, které pomáhají zvládnout divadelní tvorbu “přirozeně” a bez zbytečného stresu. Také zmínila několik zákulisních fíglů, které představení dodají šťávu a autenticitu. Aniččin přístup bychom rádi zahrnuli do další verze Metodiky DidaDiv ve vzdělávání.
V závěrečné reflexi hodnotili účastníci pozitivně zejména možnost vyzkoušet si práci ve skupině, objevovavat schopnosti ostatních členů ale také “lidsky” poznat sami sebe a svojí roli jednotlivých fázích tvorby.
Míša, která se věnuje ochotnickému divadlu byla ráda, že měla ve svém tvůrčím týmu herečku Aničkou Duchaňovou. Pomohlo jí to lépe pochopit loutky a ztvárnit hudební složku příběhu.
Pro Veroniku týmová práce zas tak snadná nebyla a domnívá se, že ve svých hodinách bude třeba více pracovat na mantinelech, které práci více konkretizují, např. dramatizací nějaké již hotové pohádky. Podobně uvažovala Kateřina, která by pro prvňáčky raději použila zjednodušenou verzi DD, kdy by se soustředili zejména na verbální projev.
Břéťa by rád aplikoval nově nabytou zkušenost ve Scioškole, kde dělá průvodce - a to nejen v papírové formě, ale na dřevěném loutkovém divadle. Pro příměstský tábor vidí využití Dan, který by rád z kartonu s účastníky vyřezával vlastní divadelní scény, kulisy a stativ.
Tea se na práci s DD moc líbí výsledek, tj že vznikne video na kanálu DidaDiv, které se zachová navždy. Tea původně pochybovala o potenciálu využití pro starší žáky, ale po dílně by se nebála použít DidaDiv na střední škole, protože tam by mohl pomoct s podporou a rozvíjením kolektivu.
“Velmi mě překvapilo prostředí Táborské brány, ve které se workshop konal. Uvnitř mě čekalo vřelé přivítání a široká nabídka občerstvení. To jsou jen mé první dojmy. Workshop pro mě byl časově efektivní a díky tomu, že se často střídaly činnosti se i moje "ADHD" já dokázalo soustředit. Moc mě bavilo tvořit divadelní představení, během této tvorby jsem si už formoval v hlavě, jak to uplatním s dětmi ve třídě."
Břéťa
“Workshop doporučuji všem, kteří chtějí sebe i své žáky rozvíjet v klíčových kompetencích. Měli jsme příležitost si v bezpečném a odborníky zaštítěném prostředí vyzkoušet týmovou práci, plánovat, kreativně tvořit, pracovat s časem, vymýšlet i zahazovat nápady a na konci toho všeho byl výsledek naší společné práce, který přetrvá a na který můžeme být pyšní. To je zkušenost, o kterou se ráda budu dělit dál a už se na to moc těším."
Tea
Ze hřbitova ztratil terapeut trpaslík. Je to veliká ztráta. Až si na to zahradník musí dát štaprdlu. Nebo raději dvě. Poradí vyšehradští duchové ubulenému zahradníkovi, kde svého terapeuta najde? Představení vzniklo v rámci workshopu Ambasador DidaDiv v Táborce 16.2.2024. Zadaný žánr byl detektivka a téma Vyšehrad.
KHM se třese zimou a smutkem. Jak už to tak chodí, umírá se v Mexické zapadlé vesnici i v New Yorku po koncertě. Ale kde se všichni duchové nakonec potkají? A splní se jejich poslední přání? Představení vzniklo v rámci workshopu Ambasador DidaDiv v Táborce 16.2.2024. Zadaný žánr byl muzikál a téma Vyšehrad.
Projít Táborskou bránou na Vyšehradě není jen tak. Když je hlad po duších, může se stát lecos. Kdo zachrání duchy Vyšehradu před odsátím? Představení vzniklo v rámci workshopu Ambasador DidaDiv v Táborce 16.2.2024. Zadaný žánr byl hrdinský epos a téma Vyšehrad.
je pedagogickým průvodcem workshopu. Olga Králová je učitelka a lektorka dramatické výchovy pro všechny, kteří si rádi hrají. Vyučuje žáky na ZŠ v Kunraticích v rámci povinného předmětu DV, studenty učitelství na Pedf UK v Praze, studenty katedry DV DAMU a další zájemce z řad dospěláků na seminářích a workshopech. Věří tomu, že "„Vše, co děti dělají, je pro ně mnohem významnější, než co vidí a slyší.“ Winifred Wardová.
je uměleckým průvodcem. Narodila v Praze v Nuslích. Vystudovala gymnázium Josefa Škvoreckého zaměřené na literaturu a autorské psaní. V r. 2003 ukončila studium na DAMU obor herectví alternativního a loutkového divadla. Během studia hrála ve filmech Ze života pubescentky a Oběti a vrazi. Jako herečka a autorka působila v divadlech Studio Ypsilon, Minor, Archa, Palác Akropolis a Husa na provázku. Během studií byla členkou divadelního sdružení LOUTKY BEZ HRANIC, které pořádalo představení a výtvarné dílny pro děti ze školek, škol, dětských domovů a uprchlických táborů. Od roku 2003 se podílela na realizaci loutkových představení a dílen v zahraničí - Francie, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Peru a Mexiko. Od roku 2005 do roku 2013 byla zpěvačkou a saxofonistkou v hud. skupině Jablkoň. V roce 2003 založila autorské divadlo ANIČKA A LETADÝLKO (www.letadylko.cz), které má na repertoáru představení pro děti i dospělé. Taktéž pořádá autorské večírky, tematické výstavy a spravuje autorské nakladatelství. Nyní Anička spolupracuje s Divadlem bratří Formanů, Studiem Švandova divadla a ČT. Věnuje se naplno svému autorskému divadlu Anička a letadýlko a plnění dalších pozemských i nadpozemských snů. Již šestým rokem pracuje jako tvůrčí asistentka ve škole pro děti s vadami sluchu.
je kulturní manažer. Je ředitelem prostoru ARCHA+, je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Je spoluzakladatelem Přístavu 18600 v Karlíně. Aktivně se zbývá hudbou. Vedle Curry collective hraje na dechové nástroje také v uskupení Tonutai.
je grafický designér, programátor a experimentátor. Jeho hlavním zaměstnáním je produkce automatizovaných reportů s infografikou. Je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Loutkové divadlo DidaDiv také kontinuálně rozpracovává a stará se o jeho uplatnění ve vzdělávacích institucích. Organizuje multimediální koncerty, sám je experimentujícím hudebníkem.