10. října jsme realizovali workshop DidaDiv v ZŠ Jinočany. Pozvala si nás naše ambasadorka, paní učitelka Lucie Kráčmarová, nová třídní šesťáků. Už při vstupu do jejich útulné třídy bylo jasné, že vše je připraveno na téma, které padlo na společné přípravné online schůzce lektorů s Lucií. Tím tématem byl “Vesmír” a bylo jasné, že se jím už děti se svou třídní zeměpisářkou nějakou dobu zabývají. Cílem workshopu ale bylo něco jiného než průnik do teorie dění v kosmu a postavení Země mezi planetami ve sluneční soustavě! To byl jen odrazový můstek pro příběhy. Paní učitelka chtěla směřovat hlavně k posílení spolupráce a podpoře dobrých vztahů ve třídě a povzbuzení kreativity žáků, kteří právě přešli na druhý stupeň. Děti totiž vlivem dospívání i vstupu do světa internetu o tvorbu začínají ztrácet zájem.
Po úvodním představení konceptu papírového loutkového divadélka DidaDiv, kterého se ujal lektor Jin, si vzala slovo divadelnice a hudebnice Anna Pola Duchaňová, aby dětem ukázala své “fígle”, jak na loutkové divadlo a jak vystavět krátký poutavý příběh. Bavili jsme se s dětmi o tom, jak upravit papírovou scénu a využít nabízený korpus divadla k uměleckému záměru, jak mohou obyčejné předměty reprezentovat postavy nebo objekty na scéně, jak planety mohou získat vlastnosti lidí nebo třeba o tom, jakým hlasem asi mluví ufoni.
A pak už paní učitelka Lucie rozdělila třídu na základě losování barevných kuliček do menších skupin a děti byly vyzvány k brainstormingu nad tématem prostřednictvím myšlenkové mapy. Pojem “myšlenková mapa” byl termín, který žáci ještě neznali, takže se alespoň s touto metodou mohli hravě seznámit. Žáci si pojmenovali své právě vzniklé divadelní spolky a přemýšleli o názvu svého představení.
Zajímavý dotaz, který padl od jednoho žáka byl, jestli má divadelní spolek mít také nějakého “kapitána”. Tím jsme se dostali k tomu, že divadelní tým si může rozdělit role a odpovědnost nebo rovnocenně přispívat ke všem složkám divadla. K tvorbě rekvizit a příběhu ve skupinách děti přistupovaly zodpovědně, bylo vidět, že jsou do práce ponořené a také zvyklé na tento typ spolupráce. Jen pro několik z nich bylo trochu těžké udržet pozornost po celý tvůrčí proces až do prezentace ostatním, promítání na závěr a konečné reflexe. Ukazuje se, že i tvůrčí práce může narazit na potřebu dětí se hýbat, proběhnout se třeba o velké přestávce na čerstvém vzduchu a takzvaně upustit páru. Všechna loutková představení se nicméně podařilo šesťákům dotáhnout do konce a zahrát je i spolužákům a spolužačkám ze dvou dalších tříd, které byly na představení pozváni.
Při závěrečném hodnocení se většina dětí vyjádřila k procesu pozitivně, líbila se jim jak tvorba, tak hlavně to, že skutečně zvládly spolupracovat a vzájemně si dát prostor. Padlo i pár poděkování spolužákům, kteří se opravdu hodně snažili. Několik žáků by preferovalo činoherní přístup, rádi by si zahráli jako skuteční herci…to už je ale zase jiný příběh.
Vznik vesmíru podle ufonů Pepy a Honzy. Kdo je největší záporák? Představení vzniklo 10.10.2025 v rámci workhopu DidaDiv Ambasador ve školách 2025 v 6. tř. ZŠ Jinočany. Tématem dílny byla vesmír. Cílem bylo zopakovat probíranou látku a podpořit spolupráci žáků.
Čarodějův pokus s rajčetem se zvrtne. Co způsobí čarovné rajče ve vesmíru? Čekejte souboj draků. Představení vzniklo 10.10.2025 v rámci workhopu DidaDiv Ambasador ve školách 2025 v 6. tř. ZŠ Jinočany. Tématem dílny byla vesmír. Cílem bylo zopakovat probíranou látku a podpořit spolupráci žáků.
Co se stane, když se napijete neznámého roztoku při kolonizaci Marsu? A jak to dopadne po deseti letech? Lukas a Žaneta se o tom přesvědčí Představení vzniklo 10.10.2025 v rámci workhopu DidaDiv Ambasador ve školách 2025 v 6. tř. ZŠ Jinočany. Tématem dílny byla vesmír. Cílem bylo zopakovat probíranou látku a podpořit spolupráci žáků.
Anča a Alex se těší na objevování vesmíru. Nebude to nebezpečné? Co najdou v opuštěné vesmírné lodi? Představení vzniklo 10.10.2025 v rámci workhopu DidaDiv Ambasador ve školách 2025 v 6. tř. ZŠ Jinočany. Tématem dílny byla vesmír. Cílem bylo zopakovat probíranou látku a podpořit spolupráci žáků.
Pro planetu XB/219A není sousední černá díra žádný problém. Ale co když se potkají černé díry dvě? Mimozemšťané dostanou šanci se napravit. Využjií ji? Představení vzniklo 10.10.2025 v rámci workhopu DidaDiv Ambasador ve školách 2025 v 6. tř. ZŠ Jinočany. Tématem dílny byla vesmír. Cílem bylo zopakovat probíranou látku a podpořit spolupráci žáků.
je uměleckým průvodcem. Narodila v Praze v Nuslích. Vystudovala gymnázium Josefa Škvoreckého zaměřené na literaturu a autorské psaní. V r. 2003 ukončila studium na DAMU obor herectví alternativního a loutkového divadla. Během studia hrála ve filmech Ze života pubescentky a Oběti a vrazi. Jako herečka a autorka působila v divadlech Studio Ypsilon, Minor, Archa, Palác Akropolis a Husa na provázku. Během studií byla členkou divadelního sdružení LOUTKY BEZ HRANIC, které pořádalo představení a výtvarné dílny pro děti ze školek, škol, dětských domovů a uprchlických táborů. Od roku 2003 se podílela na realizaci loutkových představení a dílen v zahraničí - Francie, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Peru a Mexiko. Od roku 2005 do roku 2013 byla zpěvačkou a saxofonistkou v hud. skupině Jablkoň. V roce 2003 založila autorské divadlo ANIČKA A LETADÝLKO (www.letadylko.cz), které má na repertoáru představení pro děti i dospělé. Taktéž pořádá autorské večírky, tematické výstavy a spravuje autorské nakladatelství. Nyní Anička spolupracuje s Divadlem bratří Formanů, Studiem Švandova divadla a ČT. Věnuje se naplno svému autorskému divadlu Anička a letadýlko a plnění dalších pozemských i nadpozemských snů. Již šestým rokem pracuje jako tvůrčí asistentka ve škole pro děti s vadami sluchu.
je kulturní manažer. Je ředitelem prostoru ARCHA+, je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Je spoluzakladatelem Přístavu 18600 v Karlíně. Aktivně se zbývá hudbou. Vedle Curry collective hraje na dechové nástroje také v uskupení Tonutai.
Program DidaDiv Ambasador ve školách 2025 podpořilo Ministerstvo Kultury ČR.
Email: info@didadiv.cz
Privacy disclosure | Refund policy
DidaDiv® is a registered trademark