Montessori třída na základní škole Na Dlouhém lánu byla v pátek 25. října naší třetí zastávkou v rámci projektu DidaDiv Ambasador ve školách. Žáci třetího až šestého ročníku se rozdělili do skupin a tvořili představení v mezích tematických limitů, které stanovila třídní učitelka Ema s ohledem na aktuálně probíranou látku. Žáci si nejdříve vylosovali jednu zemi - buď Slovensko nebo Spojené království a k němu si vylosovali předmět, který je typický pro jiné evropské země. Kromě týmové práce chtěla Emma prostřednictvím dílny DidaDiv s dětmi potrénovat prezentační dovednosti. S divadelním přednesem, správnou artikulací, prací s hlasem a tvorbu příběhu seznámila účastníky umělecká průvodkyně Martina Dobiášová.
"V rámci workshopu děti zpracovávaly ve skupinách představení na zadané téma. K pevně daným prvkům přidávaly své vlastní, což vytvořilo základní linii příběhu. Představení dotvářely v časově omezeném bloku, což podpořilo schopnost dobře pracovat s časem. Bylo třeba domluvit se společně ve skupině na řešení a nápady dotáhnout do konce. Při premiérách jednotlivých představení vyniklo soustředění celé třídy a spolupráce členů jednotlivých týmů. DidaDiv umožňuje vstupovat do rolí v tvůrčím procesu, kde se děti cítí bezpečně. Každý měl možnost samostatně vybrat, zda bude v roli vypravěče, herce, „kulisáka“, zvukového doprovodu atd. Samotné hraní pak umožnilo vystupovat v rolích příběhových a ukázalo dosud neprojevené silné stránky dětí. Ten, kdo je ve třídě tichým pozorovatelem, zazářil v roli vypravěče. Spolužák, který běžně odpovídá jednoslovně, hravě vystavěl vtipnou zápletku. Spolužačka, která bývá upozorňována na tichý projev, vytvořila svým hlasem napínavou atmosféru. Kouzelným momentem byla i improvizace týmů, o které nejspíš věděly jen zúčastnění, protože v publiku jsme ji nepoznali."
Ema Valeriánová
"Projekt DidaDiv přináší do výuky kreativitu, prožitek, spolupráci a vhled do fungování světa, jaké umožňuje pouze umění. Práce žáků a studentů s prostředky loutkového divadla nabízí unikátní příležitost nejen k sebepoznání a seznámení s uměleckou formou, ale i k didaktickému uchopení učební látky. Principy loutkového divadla pomáhají učitelům zprostředkovat téměř jakoukoli učební látku prostřednictvím příběhu – základního konstruktu, jemuž naše jazykově podmíněná mysl dobře rozumí. Zapojením prožitku z příběhu si žáci snáze zapamatují nové informace, a učební látka se tak stává nejen přístupnější, ale i dlouhodobě uchopitelnější.
Díky loutkám, které fungují jako prostředníci mezi žákem a tématem, mohou studenti přirozeně zkoušet nové role, objevovat různé úhly pohledu a rozvíjet sebevyjádření. Tento přístup je pro ně impulsem k prozkoumávání rozličných postojů a názorů, což vede k rozvoji empatie, otevřenosti a komunikačních dovedností.
Loutkové divadlo přináší žákům rovněž bezpečný prostor, kde mohou čelit osobním tématům a pocitům z odstupu. Tato umělecká práce tak významně přispívá k jejich duševnímu rozvoji i schopnosti zpracovávat vnitřní témata kreativními prostředky. Učitelé, kteří se zapojují do procesu, mají možnost poznat studenty z nové perspektivy, vidět je jako tvůrce, což v tradičním vyučování často není možné.
DidaDiv přináší přístup, který nejen podporuje duševní a sociální růst, ale představuje i efektivní nástroj pro didaktické metody. Práce s příběhem umožňuje hlubší pochopení učiva a posiluje vnitřní motivaci studentů, čímž podporuje komplexní, prožitkové a dlouhodobé učení."
Martina Dobiášová
V Buckinghamském paláci se znenadání objevila sauna. Není sauna portálem do jiných krajin a ubrání se královna zákeřné myšoopici? Představení vzniklo 25.10.2024 v rámci workshopu DidaDiv Ambasador ve školách a tvořili žáci 4-6. ročníku ZŠ Na Dlouhém lánu. Tématem dílny byly zadané evropské předměty, které se ocitly na nečekané návštěvě v cizí evropské zemi. Cílem bylo procvičit si hlasový projev.
Vyhozená gorgonzola spolu s odpadky docestovala až na skládku poblíž Vysokých Tater. Setkání s oštiepokem nebylo zcela voňavé, ale přineslo nová přátelství. A co si o tom myslí kamzík? Představení vzniklo 25.10.2024 v rámci workshopu DidaDiv Ambasador ve školách a tvořili žáci 4-6. ročníku ZŠ Na Dlouhém lánu. Tématem dílny byly zadané evropské předměty, které se ocitly na nečekané návštěvě v cizí evropské zemi. Cílem bylo procvičit si hlasový projev.
Autobus George se vydal na výlet do Francie a dojel až do Bratislavy. Ale cestu mu zkřížila kočka. Kam se vydají jeho cestující? Představení vzniklo 25.10.2024 v rámci workshopu DidaDiv Ambasador ve školách a tvořili žáci 4-6. ročníku ZŠ Na Dlouhém lánu. Tématem dílny byly zadané evropské předměty, které se ocitly na nečekané návštěvě v cizí evropské zemi. Cílem bylo procvičit si hlasový projev.
Dva dortíci cestují letadlem přes půl Evropy. V Londýně jsou varováni před rozmonženými vosami. Jak dopadne jejich setkání v kavárně pod Big Benem? Představení vzniklo 25.10.2024 v rámci workshopu DidaDiv Ambasador ve školách a tvořili žáci 4-6. ročníku ZŠ Na Dlouhém lánu. Tématem dílny byly zadané evropské předměty, které se ocitly na nečekané návštěvě v cizí evropské zemi. Cílem bylo procvičit si hlasový projev.
Zdendova Nokia se octne na slovenské skládce u Dunaje. Setkání s nejnovějším iphonem vede k souboji. Kdo zvítězí? A co na to řekne Milena? Představení vzniklo 25.10.2024 v rámci workshopu DidaDiv Ambasador ve školách a tvořili žáci 4-6. ročníku ZŠ Na Dlouhém lánu. Tématem dílny byly zadané evropské předměty, které se ocitly na nečekané návštěvě v cizí evropské zemi. Cílem bylo procvičit si hlasový projev.
je uměleckým průvodcem. Martina Dobiášová je lektorka/pedagožka, autorka s výlety na pole režie a dramaturgie, performerka a terapeutka. Zaměřuje se na autorskou divadelní tvorbu a prorůstání dramatických forem do jiných žánrů. Jako lektorka divadelních ateliérů dlouhodobě zkoumá možnosti vedení herců různého věku i profesionality. Pracuje s tělem, dechem a hlasem. Pomáhá ostatním, aby byli slyšet. Baví ji mytologie, hudba a sny.
je kulturní manažer. Je ředitelem prostoru ARCHA+, je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Je spoluzakladatelem Přístavu 18600 v Karlíně. Aktivně se zbývá hudbou. Vedle Curry collective hraje na dechové nástroje také v uskupení Tonutai.