V pořadí 6. dílně ze série DidaDiv Ambasador jsme se s našimi odbornými průvodkyněmi opět zaměřovali na pronikání uměleckých přístupů při tvorbě divadelních představení do vzdělávání.
Pedagogická průvodkyně Dominika podtrhla tlak, který se na žáky v průběhu výuky ve formálním vzdělávání kumuluje a který často způsobí, že se nedostanou k vlastnímu prožitku tvorby, i u kreativních předmětů. Málo prostoru vyjádřit se vyvolává v žácích pocit že jejich názor nikoho nezajímá. Učitel se nesmí bát dětem předat zodpovědnost, protože ve správnou chvíli je důležité si věci samostatně osahat a dokončit. Skupinová dynamika - to že 5 lidí, co se nezná, dokáže společně vytvořit krátké divadelní představení od začátku do konce, je velkým přínosem. Nenutit, nemuset. Zkoušet si věci v bezpečném prostředí, bez strachu ze selhání či hodnocení.
Organizátor volnočasových aktivit Zuzana k tématu bezpečí sdílela zkušenost, kdy její přiznání vlastního selhání před žáky ji zvýšilo respekt a zlepšilo komunikaci ve třídě. Jako učitel Dominika bojuje za mezioborové učení. Kreativní proces vnímá jako rychlejší cestu k pochopení tématu.
Naše umělecká průvodkyně Marta nám doporučila knihu režiséra Jiřího Havelky Zmrazit čerstvé ovoce a zejména jeho metodu 5n, která udělá tvorbu zábavnou a s přesahem. Před samotnou tvůrčí činností doporučuje Marta aktivizovat účastníky zapojením do různých her - které mohou být slovní i fyzické. Inspirací pro konkrétní hru může sloužit vynikající databáze hereckých cvičení sestavená studenty DAMU, a která je volně přístupná na: https://direact.damu.cz
Obě naše průvodkyně připomněli, jak důležitá je při tvorbě zkouška. Nejedná se o nic, kde by se nacvičovalo nebo trénovalo. “Divadelní zkouška je vytržení z každodennosti, trhlina, umožňující jít pod či nad, ale ne v průměru”, říká Dominika.
V závěru workshopu nám Dominika představila netradiční způsoby vedení reflexe spojené s použitím reálných objektů, které nám pomáhají slovy vyjádřit zkušenosti a zážitky získané během tvorby.
Mantinely tvorby nám tentokrát byly podobně jako v 5. díle protiklady. Ve spolupráci s průvodkyněmi jsme vymysleli 5 pozitivních a 5 negativních událostí z lidské historie. V případě, že si tým vylosoval pozitivní událost, měl ji ztvárnit žánrem horor. V případě negativní události žánrem romance.
“Prolínání divadelního, pedagogického, tvůrčího, seberozvojového, výtvarného a vypravěčského světa. Témata která mne zajímají profesně i osobně. Super setkání. Osobní zkušenost s tvořením divadla mi pomohla pochopit, jak se cítí při práci děti. Nápady a motivace tuto metodu použít, skvěle objasněné konkrétní rámce a možné využití - a to vše s obrovským přesahem - jak žít, jak učit, co chceme pro naše děti, jak děti provádět a nechat je prožívat pomocí divadla různá témata. Radost tvůrčí, radost ze života.”
Magdalena
Nalezený pejsek se hodí nejen holčičce, ale také jejímu tatínkovi, který pro něj chystá nečekaný výlet. Má se Lajka radovat ze své slávy a slíbených kostí nebo se budou radovat jiní? A existuje plán B? Představení vzniklo v rámci workshopu Ambasador DidaDiv v Táborce 12.4.2024. Zadání bylo ztvárnit tragický příběh na pozadí oslavované historické události.
Kdesi ve městě Pompeje v roce 97 n.l. Muž je konečně také jednou včas doma na večeři, ale k práci na své mozaice se ještě musí večer vrátit. Podaří se páru z prvního století být navždy spolu? A jak do toho zasáhne Vezuv? Představení vzniklo v rámci workshopu Ambasador DidaDiv v Táborce 12.4.2024. Zadání bylo ztvárnit romantický příběh na pozadí přírodní katastrofy.
je pedagogickým průvodcem workshopu. Dominika je absolventkou magisterského studia Dramatické výchovy na KVD DAMU v Praze a magisterského studia oboru Učitelství estetické výchovy pro SŠ na MUNI v Brně. Dlouhodobě se věnuje divadelnímu lektorství (Divadlo Lampion, Divadlo Na zábradlí) a kreativnímu vzdělávání (SPKV, Gymnázium Paměti národa, Divadlo Paměti národa aj.). Je lektorkou a metodičkou zážitkových workshopů a vzdělávacích programů Post Bellum, České filharmonie a FOK. Působí také jako pedagožka literárně-dramatického oboru na ZUŠ Louny. Zajímá se o zpěv, práci s hlasem a tělem a orální historii. Je ředitelkou hudebně-divadelního Festivalu bloumající veřejnosti HABROVKA.
je uměleckým průvodcem. Marta absolvovala bakalářský obor režie-dramaturgie na KALD DAMU a následně magisterský obor Alternativní a loutkové divadlo tamtéž. V Divadle DISK uvedla jako spolurežisérka dvě autorské inscenace. Ročníkovou inscenaci Tupým koncem inspirovanou dílem Zločin a trest, a inscenaci o etiketě Nebezpečí přetečení, která byla původně vytvořena pro Festival HABROVKA. Během magisterského studia vytvořila loutkovou inscenaci Zlín o životě tohoto města za éry podnikatele Tomáše Bati, která se dodnes hraje po tuzemských i zahraničních festivalech. Jejím posledním studentským projektem byl dokumentární film I Did It My Way mapující událost maturitního plesu. V současné době je v hereckém angažmá v Loutkovém divadle Lampion na Kladně. Kromě divadla se věnuje moderování debat, konferencí, kulturních a společenských akcí. Mezi její dlouhodobé zájmy patří dokumentární film a veřejné dění.
je kulturní manažer. Je ředitelem prostoru ARCHA+, je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Je spoluzakladatelem Přístavu 18600 v Karlíně. Aktivně se zbývá hudbou. Vedle Curry collective hraje na dechové nástroje také v uskupení Tonutai.
je grafický designér, programátor a experimentátor. Jeho hlavním zaměstnáním je produkce automatizovaných reportů s infografikou. Je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Loutkové divadlo DidaDiv také kontinuálně rozpracovává a stará se o jeho uplatnění ve vzdělávacích institucích. Organizuje multimediální koncerty, sám je experimentujícím hudebníkem.