V pořadí 6. dílně ze série DidaDiv Ambasador jsme se s našimi odbornými průvodkyněmi opět zaměřovali na pronikání uměleckých přístupů při tvorbě divadelních představení do vzdělávání.
Pedagogická průvodkyně Dominika podtrhla tlak, který se na žáky v průběhu výuky ve formálním vzdělávání kumuluje a který často způsobí, že se nedostanou k vlastnímu prožitku tvorby, i u kreativních předmětů. Málo prostoru vyjádřit se vyvolává v žácích pocit že jejich názor nikoho nezajímá. Učitel se nesmí bát dětem předat zodpovědnost, protože ve správnou chvíli je důležité si věci samostatně osahat a dokončit. Skupinová dynamika - to že 5 lidí, co se nezná, dokáže společně vytvořit krátké divadelní představení od začátku do konce, je velkým přínosem. Nenutit, nemuset. Zkoušet si věci v bezpečném prostředí, bez strachu ze selhání či hodnocení.
Organizátor volnočasových aktivit Zuzana k tématu bezpečí sdílela zkušenost, kdy její přiznání vlastního selhání před žáky ji zvýšilo respekt a zlepšilo komunikaci ve třídě. Jako učitel Dominika bojuje za mezioborové učení. Kreativní proces vnímá jako rychlejší cestu k pochopení tématu.
Naše umělecká průvodkyně Marta nám doporučila knihu režiséra Jiřího Havelky Zmrazit čerstvé ovoce a zejména jeho metodu 5n, která udělá tvorbu zábavnou a s přesahem. Před samotnou tvůrčí činností doporučuje Marta aktivizovat účastníky zapojením do různých her - které mohou být slovní i fyzické. Inspirací pro konkrétní hru může sloužit vynikající databáze hereckých cvičení sestavená studenty DAMU, a která je volně přístupná na: https://direact.damu.cz
Obě naše průvodkyně připomněli, jak důležitá je při tvorbě zkouška. Nejedná se o nic, kde by se nacvičovalo nebo trénovalo. “Divadelní zkouška je vytržení z každodennosti, trhlina, umožňující jít pod či nad, ale ne v průměru”, říká Dominika.
V závěru workshopu nám Dominika představila netradiční způsoby vedení reflexe spojené s použitím reálných objektů, které nám pomáhají slovy vyjádřit zkušenosti a zážitky získané během tvorby.
Mantinely tvorby nám tentokrát byly podobně jako v 5. díle protiklady. Ve spolupráci s průvodkyněmi jsme vymysleli 5 pozitivních a 5 negativních událostí z lidské historie. V případě, že si tým vylosoval pozitivní událost, měl ji ztvárnit žánrem horor. V případě negativní události žánrem romance.
“Prolínání divadelního, pedagogického, tvůrčího, seberozvojového, výtvarného a vypravěčského světa. Témata která mne zajímají profesně i osobně. Super setkání. Osobní zkušenost s tvořením divadla mi pomohla pochopit, jak se cítí při práci děti. Nápady a motivace tuto metodu použít, skvěle objasněné konkrétní rámce a možné využití - a to vše s obrovským přesahem - jak žít, jak učit, co chceme pro naše děti, jak děti provádět a nechat je prožívat pomocí divadla různá témata. Radost tvůrčí, radost ze života.”
Magdalena
je pedagogickým průvodcem workshopu. Dominika je absolventkou magisterského studia Dramatické výchovy na KVD DAMU v Praze a magisterského studia oboru Učitelství estetické výchovy pro SŠ na MUNI v Brně. Dlouhodobě se věnuje divadelnímu lektorství (Divadlo Lampion, Divadlo Na zábradlí) a kreativnímu vzdělávání (SPKV, Gymnázium Paměti národa, Divadlo Paměti národa aj.). Je lektorkou a metodičkou zážitkových workshopů a vzdělávacích programů Post Bellum, České filharmonie a FOK. Působí také jako pedagožka literárně-dramatického oboru na ZUŠ Louny. Zajímá se o zpěv, práci s hlasem a tělem a orální historii. Je ředitelkou hudebně-divadelního Festivalu bloumající veřejnosti HABROVKA.
je uměleckým průvodcem. Marta absolvovala bakalářský obor režie-dramaturgie na KALD DAMU a následně magisterský obor Alternativní a loutkové divadlo tamtéž. V Divadle DISK uvedla jako spolurežisérka dvě autorské inscenace. Ročníkovou inscenaci Tupým koncem inspirovanou dílem Zločin a trest, a inscenaci o etiketě Nebezpečí přetečení, která byla původně vytvořena pro Festival HABROVKA. Během magisterského studia vytvořila loutkovou inscenaci Zlín o životě tohoto města za éry podnikatele Tomáše Bati, která se dodnes hraje po tuzemských i zahraničních festivalech. Jejím posledním studentským projektem byl dokumentární film I Did It My Way mapující událost maturitního plesu. V současné době je v hereckém angažmá v Loutkovém divadle Lampion na Kladně. Kromě divadla se věnuje moderování debat, konferencí, kulturních a společenských akcí. Mezi její dlouhodobé zájmy patří dokumentární film a veřejné dění.
je kulturní manažer. Je ředitelem prostoru ARCHA+, je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Je spoluzakladatelem Přístavu 18600 v Karlíně. Aktivně se zbývá hudbou. Vedle Curry collective hraje na dechové nástroje také v uskupení Tonutai.
je grafický designér, programátor a experimentátor. Jeho hlavním zaměstnáním je produkce automatizovaných reportů s infografikou. Je spoluautorem konceptu a lektorem DidaDivu. Loutkové divadlo DidaDiv také kontinuálně rozpracovává a stará se o jeho uplatnění ve vzdělávacích institucích. Organizuje multimediální koncerty, sám je experimentujícím hudebníkem.